alexander-shatov-I4p0FcjDBJI-unsplash.jpg
 

TikTok: van niche platform tot globale contentfabriek

 
 

18/10/2021 Door Bram Lodewijks

Nog niet zo lang geleden, in pakweg 2018, kwam het platform TikTok vanuit China overgewaaid naar ons. Het werd vooral vergeleken met Vine, waar je video’s van een tiental seconden kon terugvinden. Vine werd op zijn beurt opgevolgd door het minder populaire Musical.ly en van zodra TikTok ten tonele verscheen, verdween Musical.ly al snel op de achtergrond. TikTok sloeg eerst aan bij de 12- tot 18-jarigen in generatie Z. In 2021 zijn er steeds meer twintigers en dertigers die dagelijks op de For You-pagina scrollen. Ook wij, als communicatiebureau, kunnen TikTok niet langer naast ons laten liggen.

 
 

Snackable content voor de snelle eters

TikTok-video’s zijn het schoolvoorbeeld van zogenaamde snackable content. Waar je ook bent, wat je ook doet, de kans is groot dat je tijd kan vinden voor TikTok. Video’s op YouTube zijn al snel vijf minuten en voor veel mensen schrikt dat aantal minuten snel af. Een video van nog geen halve minuut op TikTok, daar hebben wel tijd voor in deze maatschappij waar ons leven aan sneltreinvaart voorbijgaat. Tien TikTok-video’s later ben je alsnog vijf minuten verder, maar het lijkt minder lang omdat je van de ene video in de andere valt.

solen-feyissa-XfnfMlNpWDo-unsplash.jpg

Een bodemloze entertainmentput

Dat vallen kan je heel letterlijk opvatten. TikTok heeft geen contentoverzicht of homepagina, maar alleen de For You-pagina. Op basis van de video’s die je kijkt en leuk vindt, krijg je hier nieuwe video’s te zien. TikTok speelt automatisch de volgende video af dus je verliest geen tijd bij het zoeken naar nieuwe content. Tegelijk weet je niet wat er komen zal, wat doet denken aan een loterij. Is de volgende video een schot in de roos of toch niet volledig wat je wil? In het tweede geval scrol je gewoon verder en zo blijft het spelletje doorgaan en blijft het TikTok-algoritme bijleren over wat jij graag ziet. Netflix en YouTube raden je aan wat je misschien leuk vindt, maar TikTok gaat een stapje verder en laat die video meteen afspelen. Hierdoor is het heel makkelijk om in een bodemloze put aan content te vallen.

Iedereen moet mee, ook bedrijven

Aan het begin van 2020 kwam TikTok in een stroomversnelling te zitten door niets minder dan… de coronapandemie. Iedereen had plots meer tijd en niets om die tijd mee in te vullen. Op dat momenten begonnen de iets oudere bevolkingsgroepen, vooral de millennials, hun weg naar TikTok te vinden. Voor hen had het TikTok-algoritme ook de perfecte content. Op dat moment werd TikTok meteen interessanter voor bedrijven, want millennials hebben iets dat generatie Z niet heeft, namelijk geld. De lokale content creators op TikTok waren op dat moment ook uitgegroeid tot volwaardige influencers en het duurde niet lang voor bedrijven met hen in contact kwamen voor samenwerkingen. Naarmate de impact van corona op de economie kleiner werd en er meer budgetten beschikbaar kwamen, ging het aantal TikTok-samenwerkingen ook de hoogte in. Business was booming.

jacob-morch-sKlJfLlQqkU-unsplash.jpg

…en ook wij

Ook wij zijn op de TikTok-trein gesprongen met een eerste samenwerking voor Legion, de gaming branche van Lenovo. Daar zag je een Lenovo Legion-laptop schitteren onder de behendige handen van de Kempische Casual Gorilla. Niet veel later was Motorola aan de beurt. In samenwerking met rugged smartphonefabrikant Bullitt kwam de quasi onverwoestbare motorola defy tot stand. Die kreeg het zwaar te verduren in de handen van Kenneth Dée en Lars Goossens. Een voetbalmatch, rondje in de wasmachine, nachtje in de vriezer en zelfs vrije val van een drone overleefde hij met gemak. Dit is niet alleen positief voor onze klanten, maar ook voor de content creators. Dankzij deze samenwerkingen kunnen zij unieke content maken die aanslaat bij hun volgers en nieuwe volgers aantrekken.

Ons ticket voor de TikTok-trein is zeker en vast geen retourtje. Komen jullie ook mee?