pexels-thirdman-5981507.jpg
 

ON HOLD. Hoezo pauzeren? De wereld draait door!

 
 

27/03/2020 Door Bettina Geysen

De ene deed het zo: “Van hogerhand moet ik het spijtige nieuws melden dat we ons contract even on hold zetten, ik zal geen facturen meer goedkeuren.” De ander “wij sluiten onze vestigingen, dus we communiceren niet meer, dus wij schorsen een tijdje de samenwerking, on hold, zeg maar” en de zachtste “Bettina, zou het eventueel mogelijk zijn om te overwegen -met compensatie later uiteraard- om even on hold te gaan, te pauzeren, wil je daarover nadenken, alsjeblieft?”. youEngine is vast niet de enige KMO die deze vraag de voorbije dagen op haar bord kreeg, on hold lijkt wel een toverwoord.  Zoals (even nostalgisch voor de wat oudere generatie) in Ti Ta Tovenaar: dan doe ik “knip” en de wereld staat stil.

 
 

Even duiden, youEngine is een marketing- en communicatiebureau met een 20-tal klanten, groot en klein, lokaal en internationaal. We bestaan 5 jaar, hebben 10 medewerkers op de payroll en - al is dat wat hovaardig - onze klanten zijn tevreden over de kwaliteit, snelheid en creativiteit van onze dienstverlening.

En toen was er Corona, een bom, angst voor eigen lijf en leden, de wereld davert op haar grondvesten, maar draait wel door. Dat is zuiver economisch gezien ook essentieel. De snelste en meest zekere weg naar een recessie zonder weerga is allemaal stoppen met werken. Daarom zijn er maatregelen van de overheid. Steun voor wie noodgedwongen moet stoppen. Steun voor wie naar het front moet,. Maar ook de vraag om vooral, zoveel mogelijk de economie te doen draaien waar dat kan.  Zodat we samen de rekening van deze maatregelen zullen kunnen betalen. En die rekening zal fors zijn. Voka maakte vandaag bekend dat die schade tot nu toe al 40 miljard euro bedraagt. Het VBO schat de economische schade wegens het coronavirus op 2.4 miljard euro per week! Slik.

Nu hebben wij het geluk dat we werken met een jonge generatie van digital natives: 10 jonge wolvinnen. In de communicatiesector werken nu eenmaal héél veel vrouwen. Die werken in een wip en een gauw van thuis uit. Vanaf dag 1, toen de overheid vroeg om thuis te werken, stonden zij klaar. Elke dag een videobriefing in groep om 8u30. Iedereen altijd present. Al onze medewerkers, jong en sterk, maar ook broos in het volwassen leven, rechten hun rug. Vol moed en overtuiging maken zij innovatieve content en adviseren zij hun klanten hoe succesvol te communiceren. Taskforce present! Een dikke pluim voor hen! Is er nog werk voor hen?

pexels-roman-odintsov-4555321.jpg

Want communiceren dat blijft toch noodzakelijk?

Natuurlijk, want meer dan ooit zit iedereen achter zijn computer, scrolt met zijn tablet, streelt of speelt met zijn smartphone en leest digitale nieuwsberichten en sociale media posts. Natuurlijk, want meer dan ooit zoeken lezers en surfers houvast, afleiding en menselijk contact via digitale weg. Natuurlijk, want merken houden niet op te bestaan en soms is de énige weg om contact te houden met jouw klanten, net de digitale snelweg. En natuurlijk moeten we de inhoud van die boodschappen aanpassen. Dat is precies onze job.  Daar goed advies in geven.

Val niet stil, ga wandelen en joggen, maar blijf ook werken!

Ik begrijp dat iedereen van slag is. Onzeker. Zich wil organiseren. De schade opmeten. Op zeker spelen.  Zijn of haar kansen op overleven in kaart brengen.  Oplossing lijkt dan snijden in de kosten. Leveranciers waar mogelijk opzeggen of pauzeren. “On hold” dus. Desnoods eenzijdig. “Force majeur, het spijt ons”.  “Omwille van overmacht”. Nog zo’n tijdelijk modewoord om in te roepen dat overeenkomsten niet gehonoreerd moeten worden. Omwille van heel begrijpelijke angst, overlevingsinstinct gaan we in “freeze-modus” en zetten alles op pauze.

Dat is hoe we reageren op bedreigingen: freeze, flee or fight. Dat laatste pad bewandelen wij. We geven onze klanten het advies online te blijven communiceren. Met een aangepast verhaal. Met informatie en afleiding. Want we hebben beiden nodig.

Wie bevriest, creëert een sneeuwbaleffect. Iedereen is in overlevingsmodus. Wentel je angst niet af op de laatste schakels in de keten. Maak je borst nat om te vechten! Trek samen met je leveranciers ten strijde. Laat hen werken. Laat hen jou inspireren.

Want de laatste optie, vluchten, kan niet meer. Ik zou niet weten waar naar toe. Schuilen kan nog wel. Heel dicht bij elkaar. We bouwen samen ons alternatiefje. Met of zonder boterbriefje. M’n liefje, m’n liefje , wat wil je nog meer.