pexels-luis-quintero-2774556.jpg
 

De persconferentie: De Koning is dood! Leve de Koning!

 
 

20/10/2020 Door Bettina Geysen

Wij, communicatie-experten, dachten dat de persconferentie dood was. Een handvol journalisten schrijven voor een exponentieel groot aantal mediatitels. Eén enkele journalist van DPG Media brengt bijvoorbeeld nieuws voor de krant en de websites van HLN en De Morgen, VTM Nieuws en zijn content belandt misschien ook nog in Nina, Dag Allemaal, JobAt of hoor je op Q-Music. Die maakt nieuws voor print en online. En die online omhelst dan nog eens video- en audiostreaming. Websitecopy. Blogposts. Podcasts. Zelfs artikels op LinkedIn. Posts op Facebook. Foto’s op Instagram. En godbetert nu ook nog video’s op TikTok. Allemaal content gemaakt door de multimediajournalisten van vandaag. Zij moeten het nieuws brengen op ál die kanalen. Voor zóveel mediamerken. Je zou voor minder eens diep zuchten. Laat staan dat je kan verwachten dat ze zich nog eens gaan verplaatsen voor een persconferentie. Dus die is dood, that’s live folks!

En toen kwam corona. Lockdown. Social distancing. Gedaan met persevents en live persconferenties, althans offline.  De digitale weg, dat was de enige en goede keuze. De Koning is dood! Leve de Koning.

 
 

Gewoon televisie, quoi…

pexels-anna-shvets-4226256.jpg

Sinds midden maart organiseert youEngine enkel nog online persevents en live gestreamde persconferenties. Voor grote merken huren we professionele studio’s met een blue of green key af. Voor kleinere vzw knutselen met wat extra licht, twee microfoons en een “infini”, een mini-event in mekaar. En wat blijkt nu… de journalist is tevreden. Geen tijdverlies in files meer, geen tijdrovende reizen, minder gêne om “en plein public” je vraag te stellen maar lekker in de chat of one to one in een aparte videocall. De content niet zo interessant? Dan laten we het spelen op de achtergrond, want je weet maar nooit dat er iets opvallends gebeurt. En heeft de journalist geen plaats in hun agenda? Dan vraagt die de opname op en maakt die het stuk wanneer het past. Resultaat? Meer aandacht voor goede verhalen. Onze technologieklant NUKI toont gebruikelijk haar nieuwigheden op het technologiebeurs IFA in Berlijn. Met moeite kan je daar twee Belgische journalisten strikken om in hun beperkte kostbare tijd langs de NUKI-stand te gaan. Twee weken geleden tekenden liefst 12 journalisten online present.

Groter bereik

En online verruimt meteen ook de doelgroep. Je vertelt je verhaal niet enkel meer aan journalisten, maar meteen ook voor tv- en radiomakers, foto- en videografen, influencers, alle mogelijke andere verhalenvertellers. Maar meteen ook voor andere stakeholders: klanten, prospects, partners, bestuurders, ga zo nog maar even door. Dat zijn twee, drie, nee tientallen vliegen in één klap. Naar de online persconferentie van Pink Ribbon op 24 september keken 168 geïnteresseerden mee, 74 live en nog eens 94 naar de opname op YouTube. Ter vergelijking: op eerdere persmomenten was 50 aanwezigen de norm, onder wie 3 tot hoogstens 5 journalisten.

 
 

Minder engagement

Dus gewoon geen fysieke persconferenties meer… is het dan zo eenvoudig? Opnieuw een uitdaging voor ons, communicatie-experten. Want horen en zien, dat lukt wel digitaal. Prikkelen, verrassen, emotioneel raken, dat ook. En voelen en proeven? Dan sturen we samples op. Testkits. Proevertjes. Voelpakketjes. Belevingsboxen. Openen voor, tijdens of na het digitaal moment. Goed voor Corona-tijden, ongetwijfeld. Maar over enkele maanden, nodigen wij bij youEngine journalisten ook opnieuw uit voor het offline event. Waar we mekaar de hand kunnen schudden. Een hartelijke kus geven. Een knuffel om die huidhonger te stillen. Samen een glas drinken en zo’n walking whatsoever naar binnen spelen. Hartelijk lachen. En tussen pot en pint kom je dan van die woordvoerder met wie je een goede relatie hebt toch dat ietsje meer nog te weten, zodat je met meer gemak weer die échte scoop kan scoren. Het mag eigenlijk niet van ons, die communicatie-experten, maar we zullen het graag oogluikend zien gebeuren.

Bereik én engagement

En na corona? Dan verbinden we wat al dat goeds we geleerd hebben van de online events en persconferenties gewoon met die heerlijke offline wereld. Het beste van twee werelden samen!