20200203_DRM_LMR_slechte+kwaliteit.jpg
 

Een goed doel: dat is géén klant als een ander

 
 

Door Bettina Geysen

Sinds de start van ons communicatiebureau mogen we de vzw Pink Ribbon tot onze klanten rekenen. En nog altijd vind ik het moeilijk om “klant” te zeggen. Want ze zijn géén klant als een ander.

Denk aan 9 vrouwen uit jouw omgeving: 1 van hen krijgt borstkanker. fEIT!

 
 
Wandel jij ook mee met De Roze Mars in mei?

Wandel jij ook mee met De Roze Mars in mei?

Allereerst door de aard van hun activiteiten, even schetsen: Pink Ribbon zet zich in om als ultieme droom borstkanker uit de wereld te helpen. Vooreerst door de ziekte te voorkomen, wat kan in 1 op 3 gevallen. Op preventie zet je in met gezonde voeding (leve superpartner Carrefour) én door beweging. Jullie wandelen toch ook mee met De Roze Mars? 

Maar de meerderheid is gewoon een slecht lotje (oeps, slip of the tongue, want de spelers van de Nationale Loterij steunen Pink Ribbon al verscheidene jaren). Gewoon pech dus, maar hoe sneller je die kanker ontdekt, hoe minder ingrijpend de behandeling en hoe groter de kans op overleven. Dus koester die borsten, zie ze, voel ze, ken ze en zorg dat je het meteen weet als er iets aan verandert. Want dan is er mogelijk iets niet pluis en moet je vliegensvlug naar de dokter.

En als je de kanker niet kon voorkomen of tijdig hebt ontdekt en toch behandeld moet worden, dan wil Pink Ribbon jou en je omgeving steunen. En liefst van al zorgt Pink Ribbon wereldwijd ervoor dat alle slimme koppen het ultieme geneesmiddel bedenken. Daar zorgt onze oudste partner Estée Lauder Companies dan weer voor via de Breast Cancer Research Foundation. Het zou heerlijk zijn als Pink Ribbon niet meer hoeft te bestaan. Maar tot daar de droom, de realiteit is vandaag en is helaas anders, want 100.000 vrouwen rekenen dit jaar af met borstkanker.

Het goede doel geeft je bedrijf een menselijk gelaat. Feit!

youEngine telt vandaag 13 medewerkers, 10 vrouwen en 3 mannen. Zuiver statistisch krijgt een van ons in de loop van haar leven borstkanker, als we pech hebben zijn het twee collega’s, en helemaal pech ook een van de mannen, want het zijn uitzonderingen, ook zij kunnen borstkanker krijgen. Elke sollicitant spreekt over Pink Ribbon, wat zouden ze graag voor die “klant” werken. Ja, qua employer branding is het een troef. Zo’n vzw geeft je als bedrijf een menselijk gelaat. Maar vergis je niet, het is keihard werken, want elk bedrijf vindt het belangrijk om iets voor het goede doel te doen, maar zelden is het een prioriteit. Hoedje af voor onze medewerkers die voor Pink Ribbon werken, hun vel moet net iets dikker zijn, hun geduld net iets groter, hun vindingrijkheid net iets spitser.

Het voltallige youEngine-team steunt Pink Monday!

Het voltallige youEngine-team steunt Pink Monday!

Mooie klant, fijne medewerkers. Feit!

Onze medewerkers komen in contact met andere verhalen dan die van de weg geplaveid met succes naar de gefortuneerde wereld van de gezonde werkende mens. Het toont ook hoe kwetsbaar de mens is, hoe ziekte griezelig dichtbij om de hoek loert. En dat maakt je enerzijds nederig en anderzijds verruimt het je wereldbeeld en inspireert het. Soms staan mensen voor heel wat grotere uitdagingen dan wij zelf, en dat motiveerde ons om Pink Monday te bouwen, een initiatief dat vrouwen helpt om na borstkanker de draad van het werk weer op te pikken en zich opnieuw als een vis in het water te voelen.

Maar het mooiste vind ik dat de sollicitanten die je aantrekt met zo’n maatschappelijk relevante projecten, eenvoudigweg fijne mensen zijn, met het hart op de juiste plaats, met een rechte rug, een zachte blik en een oprechte glimlach. Elke collega heeft een heden of verleden met een maatschappelijk engagement, klein of groot. Op de ene of andere manier wordt het altijd wel een gespreksonderwerp tijdens de sollicitatie. Het zijn mooie mensen, die kunnen geven.

Een goed doel verbindt. Feit!

En natuurlijk werkt youEngine voor Pink Ribbon aan 70% van het normaal tarief, we vragen die korting trouwens aan alle leveranciers van de vzw. Maar het gaat niet om financiële steun alleen. Leveranciers, collega’s en partners, zij zetten samen écht hun schouders onder projecten. Zo doneren ze hun mooie paardenstaart voor Geknipt voor haar of stappen ze mee met De Roze Mars. Het is fantastisch om te zien hoe enthousiaste teams die interne competitie aanwakkeren met 10.000 stappen per dag, een zorgeloze strijd in een wedstrijd zonder verliezers, want het goede doel is de winnaar, hun gezamenlijk doel. Een droom voor elke HR manager, toch?

Meer nog, de partners van Pink Ribbon zitten af en toe samen om nieuwe ideeën te bedenken rond hoe ze samen het goed doel kunnen steunen. Ze zoeken mekaar, ontdekken synergiën, een businessclub in een sfeer van het goede doel. Een verbindende rol waar we zelf aangenaam mee verrast zijn.

174384611_3887574791336649_1018518462867816834_n.png

Meer dan een klant dus. Feit!

Een goed doel steunen om je bedrijfsimago een mooi tintje te geven, dat verbleekt meestal al snel. Daarvoor moet je het niet doen. Een oprecht engagement, liefst nog gegroeid vanuit de buik van je organisatie, geeft zeker een positieve uitstraling aan je bedrijfsimago? En toch moet je dat maar als een fijne bijkomstigheid beschouwen.

Veel meer heb je aan de positieve effecten op de kwaliteit van je team en de rijkdom van je klanten. Het is geen toeval dat we wel voor meer van onze klanten waardevolle maatschappelijke projecten mogen uitvoeren. Dat is voor een volgend verhaal, blinkend van trots.

Nu even de benen strekken en gaan wandelen. Al onze medewerkers wandelen mee met de Roze Mars. We walk the talk.